2024 Formentera

Hjemmeside for Anders og Stina

Intro:

Wednesday, while preparing lunch for Gitte, celebrating her 40.th birthday, Stina received af call from Trine, crying, telling that Frida had been hit by a care, and was in a very bad condition, her leg heavily damaged and almost not conscious. After Gitte and the family had left to continue the celebration on Bakken. Stina had another call that the situation was very serious, Frida might not survive. We decided to go to Formentera as soon as possible to assist and comfort and have a last chance of seeing Frida. We found a last minute flight.  And after almost 13 hours in airports and planes we landed in Ibiza at 8 aclock thursday morning.

Meanwhile Trine and Victoria had gone to a hotel in Ibiza to take Frida to hospital early Thursday.

We were picked up by Trine and went to the their hotel, got an hour sleep before we went to the hospital to see Frida, who recognized us.

We slept at the hotel thursday night and in the morning T&V took Frida back after a very thorough consultation with the vet. The right foreleg is rather damaged but she is clear in the head. She needs a lot of calm.

Onsdag den 15-16. maj. København-Ibiza

Vi havde Gitte og M og W og M til brunch i anledning af Gittes fødselsdag (40). Meget hyggeligt, de skulle fortsætte til bakken. Lige inden deres ankomst fik vi et opkald fra Trine som grædende fortalte at Frida var kørt over af en bil, og var i meget alvorlig tilstand, benene alvorligt beskadigede og næsten bevidstløs. Måske blev det nødvendigt at aflive hende.

Kl 13 kørte Stina til sammenkomst med sine gamle kollegaer på Ergo, mens jeg sagde forvel til familien og tog til Skovshoved for at deltage i klargøringen af båden. Men pludselig stod Stina der efter endnu et opkald fra Trine om situationen og vi blev hurtigt eninge om at vi måtte tage afsted så hurtigt som muligt. Vi skaffede last minute billetter, der indebar at vi skulle foretage boardning selv i begge lufthavne, København og  Milano. Vi tog toget 18.30, afgang Kastrup 21.50, ankomst Milano midnat, overnatning i afgangshallen fra midnat til 4.00 uden sovemuligheder, koldt og trækkende. Afgang 6.00 og ankomst 8.15 Ibitza. Vi blev taget op af Trine og kørt til hendes hotel, hvor vi fik en kop kaffe og sov  en times tid inden vi fulgtes med T&V til dyrehospitalet for at se Frida som stadig var meget svag.

Indkøb af badedragt med mere og tilbage til hotellet hvor vi checkede ind. Fårokost på en dejlig strandrestaurant Caleta. Endnu et besøg hos Frida med luftning. Aftenen endte med solnedgang på en meget livlig strand med restaurant Sunset Ashram.

Fredag den 17. maj. Ibiza-Formentera

Trine og Victory er tidligt oppe. De har en aftale med hospitalet om en konference ud på eftermiddagen med en særlig ekspert, men de har tabt tålmodigheden og tilliden og henter Frida tidligt, mens vi står op i ro og mag. Da de kommer tilbage er de mere beroligede og vi tjekker ud og begynder hjemturen. Omkring apoteket i lufthavne og ind i en butik for at købe badedragt og badebukser. Ventetid på Hotel Simba.

Sen tur til Philipe Starck. Over mure og gennem kratmarker, ad stien til kløften, så lader sig overskride. Følger stien på sydsiden til det mystiske hus og hjem. Så er jeg kommet godt i gang.

Lørdag den 18. maj. Formentera

På cykel bagom til Calo Saona. Poserer for strandvagten. Tager en kaffe og rom i baren ved boden, hvor jeg hilser på Meme.

Cykler aftentur til Sa Platgeta med afstikker til den lille fiskehavn. Ad bagveje til San Fransesc.

Søndag den 19. maj. Formentera

Dobbeltklik her for at tilføje din egen tekst.

Cykletur med bad på Cala Saone, videre til Blat Picat i San Ferran, hvor jeg møder Trine og Stina, som har fået rodbedesaft og avocadotoast. Jeg tager en lakse med avocado. Tilbage ad en ny vej lidt øst for San Ferran.

Aftentur på cykel til vejen til kløften. Stiller den  og tager en rundtur til fods over kløften og tilbage til cyklen. Der er en direkte sti fra kløftens landingspunkts over det mystiske hus (under ombygning) til bage til cyklen. Den går på nordsiden af den mark hvor jeg plejer at bruge sydsiden. Opturen er klart markeret med gule klatter, men den starter længere ude mod havet end der hvor jeg forgæves har forsøgt mig de forrige gange, fordi jeg havde glemt det.

Mandag den 20. maj. Formentera

Morgenfodtur rundt i trekanten. Med Trine og Stina i bil til Cala Saone. Asfaltfodtur hjem. Vabler.

Udflugt til Philippe Starck hvor der er totalt afspærret for adgang. tilbage af vejen øst for hovedvejen ud til hovedvejen og så til Tyskeren, hvor jeg løber ind i Stina og Trine. De køber både rom og vin. Hjem hele vejen ad den gamle vej.

Og så er der festmiddag. Det er jo bryllupsdag. 8år. Bronze.

Tirsdag den 21. maj. Formentera

Først følges vi i bil til San Ferran hvor Trine har vagten. Får en kaffe på Blat Picat, indendørs i gennemtræk. Det blæser lidt meget idag. Så går den til for mig og Stina til Cala Saona med tingene til boden inden åbningstid.

Eftermiddagstur med forsøg på at finde grotten (San Valero). Mislykkes da der er et fejl på kortet. Møder et par som følger ruten Faro a Faro.

Vi kører Victoria til færgen.

Onsdag den 22. maj. Formentera

Afsted ved 10 tiden for at bade ved Mal Pas stranden. Den er ikke god. Videre til Sa Platgeta og bade der. Jeg har hele restauranten for mig selv. San Ferran med klipning. Og frokost på Blat Picat. Is i Es Pujols og badetur ved Llevant. La Savina, San Fransesc. Her har jeg telefonkontakt med Trine og Stina som er i San Ferran, så stina også kan blive klippet. Vi snakker om at mødes et sted. De vil gerne have en velegnet strand. Så jeg foreslår at jeg i stedet tager til Cala Saone. Men inden vi får en aftale løber min telefon tør for stram og jeg får først kontakt igen i Cala Saona vha Memes mobil. Jeg er hjemme kl 17, altså efter 7 timers cykletur og 30 km.

Torsdag den 23. maj. Formentera

I dag har vi en dag for os selv. Og vi har en bil.

Rolig formiddag. Badetur til Cala Saona, kaffe på Blat Picat efter et smut til Sa Platgeta.

Formidabel frokost på fiskerestauranten i Es Calo. God betjening af flinke og opmærksomme tjenere. Pulpo og store rejer. Hvidvin. Kaffe og kage.

Kaffe ved fyret på la Mola.

Fredag den 24. maj. Formentera

Det blæser så kraftigt fra nordøst at jeg opgiver bjergetapen.

Jeg tager løbeturen til Cala Saona i ordentlige sko, bader og møder Stina som pakker ud. Hjem sammen i bilen.

Eftermiddagstur med plan om at kortlægge rundturen om kløften. Stiller cyklen ved muren for enden af stien fra Philippe Starck og sydpå. Ved det mystiske hus får jeg opkald fra Stina, som har lokaliseret mig ved hjælp af Google. Vi mødes, hun har Fridag med. Vi kører til fyret på Cap for at sikre os at der ikke er åbent på vejen. Så tager vi til Cala Saone og samler Trine op. Jeg henter cyklen og får en cykle/spadseretur til Philippe Starck, stiller cyklen. Til fods for at udforske mulighederne for at krydse kløften der og kommer i snak med nogle ejere, som giver mig lov til fri færdsel. Trækker cyklen gennem tæt skov og over et stendige ud på vejen og hjem. I tide til aftensmaden.

Lørdag den 25. maj. Formentera-København

Løbetur til Cala Saona (med morgenbad), hvor Stina og Trine allerede er ved at sætte boden op og tager sig af Frida. Kaffe. Kl. 11 kører S mig til færgen og kl. 11.30 er der afgang, ikke tid til kaffe men en is er også fin at tage med.

En appelsinjuice ved busstoppesstedet, afgang 12.30 og alt går glat med security og med at skaffe en magelig stol, ved at misforstå et par som ser ud til at være ved at gå. Men manden afgiver bare frivilligt sin stor til mig. Det er et russisk par som bor i Tyskland og konen fremhæver selv at de er meget høflige og generøse, hvad jeg jo må indrømme. Hun forklarer det med at de er russere.

Afgang på minuttet. Vinduesplads inden for et ældre par, som jeg ikke har nogen særlig kommunikation med.

Et par timer i Barcelona, lidt slentren til orientering og så finder jeg en bar og får et flot (omfattende og velsmagende) måltid med skinke, chorizo og ost. Tomat toast følger med. Får en snak med Bartenderen og hans hjælper, som står i timevis og filer skinkeskiver af et lår.

Et computerbord til opladning. Der er en kilometer ud til B65, i spurt for at få det overstået. Igen afgang på minuttet. Sidder ved vinduet inden for et ældre par, som jeg først tror er de samme som i forrige fly. Jeg finder til sidst ud af at de er skåninger.

En frisk spadseretur hjem fra stationen, hjemme ca 23 i et fint ryddet og rengjort hus, i hvert fald overetagen.

Over Torrent Fondo første aften.

Klik på det lille kamera for at få et kort med detaljer.