Planen er simpel:
Vi bliver hentet af en bil kl 11 og kørt de fire km til banegården i Monéteau.
Herfra tager vi toget til Migennes kl 12.30 med ankomst 12.48
Så toget til Paris 13.58.
Det er da simpelt og sikkert.
Der skal lægges puslespil for at få anbragt bagagen i den ikke særligt store bil. Hverken havnekaptajnen eller vennen vil acceptere nogen form for betaling. Så alt er stadig fryd og gammen.
Men for det første skal vi med bus og ikke med tog, det fortæller den meget flinke og hjælpsomme stationsembedsmand. For det andet går bussen fra et stoppested inde ved rådhuset. For det tredje er det stort set umuligt at få købt billet, selv med stationsmandens hjælp ved billetmaskinen. Han ringer for at få hjælp, vi prøver også på mobilen. Endelig får han fundet ud af problemet, at vi har ønsket pensionistrabat, den er afskaffet og det kan maskinen ikke finde ud af. Undervejs har han i øvrigt måtte tage frakke på til toget, og kasket.
Men endelig står vi der med en billet og tager turen til rådhuset, hvor der er et stoppested, som vi har svært ved helt at få til at være det vi skal bruge, så herrerne må tage turen tilbage til den flinke stationsmand, for at få bekræftet at den er god nok. Han kan dog ikke afsløre nogle kendetegn til at genkende den rigtige bus, andet end at den kommer til tiden, sådan plus/minus.
Mon stationsforstanderen kan skaffe et tog?
Nu bager solen næsten for meget. Vi venter, spændt spejdende for at kunne identificere den rigtige bus. Da den kommer fem minutter over tid er det lige ved at kikse fordi den ligner de skolebusser der har været mange af allerede. Men vi kommer med.
Bussen slynger sig rundt om l'Yonne på en overraskende måde, som også giver lidt uro til vore sarte nerver, men den ender i Migennes til planlagt tid. Så foreløbig er alt gået efter planen, men med meget større besvær og uro end ventet/håbet/frygtet.
De tunge kufferter skal slæbes ned i en tunnel og op igen efter bedste gæt på hvilken perron, da der ikke er nogen oplysninger. Heldigvis har vi købt lidt mad hos bageren, som nu indtages i skyggen, da solen er alt for hård. Endelig får vi at vide hvilken perron vi skal være på. Selvfølgelig en anden. Så ned i tunnelen igen og op.
Herfra begynder det at gå nemmere. Toget kommer i god tid. Der er gode pladser at få og en stærk togfører hjælper os med at få de tunge kufferter op i nettene. Det lykkes at foretage on-line incheckning til flyet og få rigtig gode pladser.
Vi slæber lidt overflødigt rundt på bagagen, da det er svært at bestemme os for at tage taxa. Heldigvis tager vi to taxaer og er snart vel fremme ved hotellet. Her tager vi en god times hvile i de bitte små med ellers glimrende værelser.
Kl 17.15 er vi klar til at foretage en nærmere udredning af spisesteder i nabolaget ved hjælp af Mogens' magiske liste over anbefalelsesværdige madsteder til rimelige penge. Vi kigger på en fem, seks stykker og har bestilt plads på den ene af dem, Le
Cornichon. Den ender vi med at vælge, og vi ankommer til den godt trætte. Men maden har været det hele værd.
Menuen
Billedtekst
Google timeline