2022 okt. Formentera

Hjemmeside for Anders og Stina

Formentera oktober 2022

Søndag den 23.oktober. (Billeder)

Vågner kl 3, er på stationen i god tid til 4.04, som til vores rædsel kører til perron i den modsatte side. Spurt, adrenalin og åndenød. Og chock. Resten går glat, selvom der er 11 minutters ventetid på metroen.

Det tager 40 minutter fra flyet lander i Terminal 2 til transferbussen sætter os af ved Terminal 1. Det giver bange anelser for hjemrejsen, hvor vi kun har en time til at skifte terminal, gennem sikkerhed og boarde. (Det kommer der en løsning på senere)

Fuldt proppet bus til havnen. Fin færgetur med udsigt bagud som vi plejer. Velkomst på kaen, en glad frida.

Tur til Sa Platgeta, men de første mojitos, glade drenge, der rydder op for fuld udblæsning. Min badetur i pæne bølger resulterer i total indsyltning i posidonia. Første strandløbetur med Frida.

Der er bestilt bord på La Fregada, som har sidste aften åben. Gode calamares og fen spændende  saltindbagt fisk. Og catalan og whiskyisdessert.

Mandag den 24.oktober. (Billeder)

Cala Saona morgenbad og vandretur med Frida og Vicky.

I San Ferran får vi hatte. Overfor er der kaffe og croissant. Så en tur på stranden ved Levante med et par fine løbeture på gangbroerne langs stranden. Medbragte sandwiches.

Da vi synes at det er tid til rigtig frokost kører vi til Es Calo. Lukket! Sidste dag i går.I stedet tager vi til Sant Fransesc og får en is i den lille isbutik Lada Creme, inden vi kører hjem forbi Tyskeren og køber lidt til en frokost hjemme.

En lille aftentur med Frida ad den nordlige trekant bagom (højre, højre, højre, højre, højre).

Tirsdag den 25. november.

Frida, Vicki og jeg morgentur til Calo Saone. Her kommer Stina og Trine til og vi har formiddagstur på stranden og kaffe på cafeen. Frokost hjemme. Vicki og Trine skal til Ibiza. Vi tager til Kiosko 62 og får lækre lammeburgere. Kører til havnen og henter T&V.

Onsdag den 26. oktober.

Morgentur med Frida, højre, venstre, højre og tilbage.

Stina og jeg kører til Cala Saona ad vejen til Punta Rasa og bader og daser. Senere kommer Trine og Vicki.

Der er en del skibe for svaj. Et af dem er Sailing gaia, et dansk lyseblå 55 fods Sun Oddysse.

Begge biler kører så til San Ferran for forretninger i butikken.

Jeg tager en eftermiddagscykletur til kløften (Torrent), langs stien fra muren til det røde hus. Ad vejen fra det røde hus og til højre ad bagvejene nordpå til Cap købmanden og hjem ad hovedvejen.

Sidst på eftermiddagen går det - over en is i Mukkeria - igen til San Ferrran, hvor pigerne skal mødes med deres nye hattegrossist. Jeg og Frida finder hen til gaderestauranten og får øl, og bliver efterhånden forenet her med de øvrige.

spiser hjemme.

Torsdag den 27. oktober.

Morgenbad og strandformiddag på Cala Saone med indkøb hos tyskeren.

Eftermiddag, Stina og Trine tager i bil til Piratabus, jeg cykler frem og til bage, på udvejen forbi den lille havn og på hjemvejen over San Ferran. Det giver 21 km. Vi har vores egen skønne lille plet på stranden, lige neden for Piratabus, hvor vi får os en mojito!

Fredag den 28. oktober.

Calo Saone.

Piratabus. På cykel langs stranden, gennem plantager og ad gangbroerne. Og på klippegrund. Igen vores egen lille niche. Hjemturen helt langs stranden til Sa Platgeta.

Der er bestilt bord på en vegetarrestaurant i Es Pujols. Det bliver til en spadseretur og nogle hundemøder før vi bestemmer os for at tage mad med hjem. Og den er rigtig dejlig.

Lørdag den 29. oktober.

Formiddagstur til fyret og tårnet. Vader med Frida gennem buskadset,hvilket giver lidt skrammer.

Tur til havnen i Savina. Der skal ordnes noget med billetter. Frida vælter en stander, går amok, river sig løs og stikker af. Hjem over San Ferran.

Aftentur til fyret (med selfie)

Søndag den 30. oktober.

Laaang søndagsmorgentur med Frida. Gennem skov og krat til skrænten ved Raco des Corb Mari.

Aftenløbetur gennem krattet øst for vejen. Rute

Aftenfest med musik og middag med personalet fra Vico på Sa Pachanka.

Mandag den 31. oktober

To ret tricky cykleture til Sant Ferran, hvor der nu lukkes endelig ned, med nedtagning af facaden.

Den første tur tog en omvej af Sant Fransesc fordi Google damen var lidt uopmærksom, og fordi jeg overhovedet ikke registrerede hvor jeg befandt mig. Tilbagevejen gik af vanskeligt findelige totalbumpede veke på klippegrund. Den er ikke meget bevendt.

Eftermiddagsgåtur med Frida til Calo Saone, hvor alle samles, og de sidste (meget pæne) mojitos indtages på den lille cafe, som faktisk har sidste dag åbent.

Tirsdag den 1. november.

Valgdag.

Imens har Stina og Trine sendt vores bagage og har byttet halsbåndet.

Strandtur til Es Arenals. Vores egen niche, desværre med en del gopler. Efter en times tid bestemmer jeg mig for at tage topturen. Det er stegende hedt, det er i solen meget af vejen, og jeg har undladt at tage vand med. Små minutlange pauser. Ved El Mirador (125 m) ringer jeg og spør om det vil være ubelejligt at smutte op med lidt vand til mig. Det er det. Efter en pause på fire minutter tager jeg resten i et stræk til toppen (163 m) og videre til Figuera, Her støder Stina til med vand, men jeg sidder allerede i baren med en flaske og lidt oliven, så Stina smutter tilbage. En halv times vin, og jeg er klar til nedturen. Jeg er helt forbavset over hvor lang turen ned ad bakke føles.

Det tager 50 minutter til Lada Crema i Sant Fransesc, med en tyve minutters ispause. Og så hjem.

I alt 39,9 km med, 2 timer og 42 minutter i bevægelse, 348 m op, 382 m ned. Google maps

Så er der valgaften. Vi ser den på computeren og er helt opslugte til sidste sekund. Vi lægger os dog da Mette har holdt sejrstalen. Det er den mest spændende valgaften vi har oplevet. Og så under de omstændigheder.

Onsdag den 2. november.

Med Frida på formiddagstur ned i kløften, det er stadig umuligt at finde stien op ad den sydlige side. Lidt hårdt at komme op og nød. Nordpå langs stien til det røde hus, hvor der var murarbejde og så hjem.

Det er store klargøringsdag. Huset skal pakkes ned og der skal pakkes til Andalusien. Vi tager af sted i bilen. Frokost i Sant Ferran på Estrella, badetur på Illetes, det er stadig højsommer.

Vi inviterer på aftensmad i byen. Det bliver Pizquateria i Sant Ferran.