2018 Algarve/Formentera

Hjemmeside for Anders og Stina

Dag 1: København-Algarve, 21. april

Hotellet (Corasao do Algarve) fra luften ( Google maps)

Alt gik godt.

Dag 2: Bytur Sao Bras. Orkideer, 22. april

Bytur i Sao Bras

Formiddagstur i løb rundt om Poussadaen (rute). Tur i centrum med dejlig cafe med gårdhave. Orkidetur. Lidl. Tunbøffer hos den lokale restaurant. Møre og gode, selvom optøede. Stina fik Clams, i form af hjertemuslinger, helt til hendes tilfredshed. Restauranten er i øvrigt (tilfældigvis) fyldt med andre beboere fra Corason.

Dag 3: De hængende dale, 23. april

De hængende dale

Ret tidligt oppe for at komme afsted til de syv hængende dale mellem Albufeira og Portimao. Kaffepause i lille hyggelige Porchez på en rigtig portugisisk bar med boller med indbagte flæskesvær (!). Da det ikke går så let med at spise dem køber vi et par opulente budddingkager! Turen starter ved Praia Marinha, hvor det er nemt at parkere. Det første view udover en af de små bugter tager vejret fra os og sådan bliver det ved, bugt efter bugt, forbi de underjordiske floder, som man kan kigge ned i gennem store indhegnede huller. Slutter ved første by på Ruten, Benagil. Spiser på havside terreasen i restauranten O Pescador, jeg får tuncarpacho. Så badetur i de store omvæltende bølger. Betrager de dramatiske afgange og landinger af motorbåde, der gynger går, men folk som skal gå ombord gennem vandet tager det pænt, bortset fra en lille gut som er gået i en form for panik, som forældrene ikke tager sig ret meget af. Hjemturen tager kun en halv time, udturen to timer. Vi når hjem ad motorvejen  til lidt tid i poolen. Spisning på værelset.

Dag 4: Korkfabrikken, 24. april

Korkfabrikken

Tidlig tur i poolen, så endnu en gang afdækning, men ellers er der afslappet stemning. Skal lige teste en cykel, men advarslerne om at det er kompliceret er stærkt underdrevne. Fire cykler ramler ned, da jeg prøver at få en løs, det hele er tungt og anstrengende. Men nu står der en klar til mig. Strandtur til Praio do Barnil, spændende gåtur fra parkeringen, forbi et sumpagtigt terræn med fugle og krabber. Perfekt strand, der strækker sig i det uendelige. Heldigvis brager solen ikke helt igennem. Let frokost, ceviche på tun til damerne og blæksprutte på kartofler til mig. Vi når i aller sidste sekund til besøget på korkfabrikken. Google maps havde snydt mig ved at indskyde en uønsket mellemstation, en funktion som jeg har ledt efter. Nu ved jeg så at den findes, men ikke hvordan den aktiveres. Men det tog altså fem minutter som vi næsten ikke havde. Kaffepause på lokal autentisk bar i S.B. ensretningssafari til vi endelig finder frem til de små butikker, grønt og slagter., hvor vi forsynes os med mandler og kalvekød. Hjem til en eftermiddagsdukkert og så en skøn cykletur, hvor navigatoren står af og efterlader mig på Herrens mark, så jeg først er hjemme efter to timer og 26 km, hvor jeg måtte spørge mig frem om vejen. Hos en gammel mutter som kunne lidt engelsk. Jeg var et helt andet sted end navigatoren fortalte. (rute) Men da jeg kom hjem var maden til gengæld klar, dejlige meget møre bøffer var det blevet til.

Dag 5: Faro, 25. april

Billedtekst

Morgenbadning for alle tre. Afgang kl 11 mod Faro strand, hvor vi bader og soler os i det dejlige, heldigvis lidt friske solskinsvejr. Rundtur i den gamle by i Faro som vrimler med storke. Frokost på Vila Adentro, torsk og kartofler, , . Når hjem til poolen. og jeg når lige en vandretur til Alportel, inden vi laver mad til fællesspisningen på den store terrasse, hvor vi slår vores bord sammen med Kirsten og Allans. Vi har medbragt æggekage med stegt skinke og salat til det overdådige fælles madbord. Billard med Allans og Susannes, som begge er nøgternt overstadige, beretninger om deres erfaringer med billard og ungdomsklubber i deres ungdom.

Dag 6: Fatimas kagebutik, 26. april

Fatimas dejlige kagebutik

Vejret ikke for lovende da vi vågner, køligt og ret blæsende. Derforbeslutter vi at det må være en god lejlighed til vandreturen ned forbi kagedamen, Fatima. Der er en fin sti, næsten den jeg gik igår, men med en genvej som Susanne kender. Fatima har allerede kunder, et par som bor i et af hendes små lejligheder. Hun er portugiser og han er belgier, meget ivrigt efter at vise frem og aflevere informationer, ikke alle lige pålidelige, og fremsætte meninger. Meget friskpresset appelsinjuice og et udvalg af kager. Så sammen smutsti som igår. Ved børnekolonien får vi følgeskab af en hund, som følger os til Alportel og gennem Alportel under vores jagt på Casa d'Arte. Her bliver vi hjerteligt modtaget og vi får en fremvisning, et sted som et ret fortryllende, men på mange punkter forskelligt fra Coração. (Ruten) Frokost på den lokale, den ved parkeringspladsen, stew med svinekød og pølser og bønner. Meget mørt, selv brusken kan spises, i princippet. Tilbage tur vest for hovedvejen delvis i skyggefulde gamle veje kantet med korkeg. Hjem til badetur i poolen med kaffeservering af Susanne. Mountainbike på helt umulige bjerg/skoveje. Delvis trækken med cyklen de værste steder. Fejlkørsel selvom kortet var perfekt og selvom jeg checkede tit. Aftenmad på den store terasse mod sydvest.

Dag 7: Farvelfest, 27. april

Billedtekst

Bilen til fonte Ferrea med larmende  børnehavebørn i farvede kasketter, underkastet skrap disciplin. Botanisk interessant spadseretur med lavendel i forskellige stadier, akcacie og som det absolutte højdepunkt træpæon. Frokost, tapastallerken, i den lille restaurant, skinke, ost og pølse, simpelt og lækkert. Lille omvej tilbage, så jeg kunne få lejlighed til at spadsere over bjerget. Eftermiddag ved poolen. Afskedsmiddag i den behagelige fiskerby Fuseta.

Dag 8: Faro - Formentera, 28. april

En  stort set meget vellykket rejsedag med gode oplevelser og et lille irriterende chok. Vågner tids nok til at så vækkeren 6.30 fra. Morgenmad med Susanne, den sidste, taxaen ankommer 5 minutter før aftalt tid og finder en smart hurtig tur til rutebilstationen, så vi er i ret god tid og kan underholde os spritterne og få en kaffe med lækker wienerbrødsaftig kage. Første sæde i den store fine bus til Sevilla, der skal ned til adskillige af havnebyernes stopppesteder. Vi er på vej igen og nyder turen i fulde drag, vejret er perfekt til formålet. Mixer oplevelsen med alle de tidligere af samme type. Selvom turen tager fire timer nyder vi hvert sekund. Så er vi pludselig i Spanien, første stop i Huelva, hvor Stina kan juble over at hun nu kan bestille sin cafe leche på spansk og så endda få den helt rigtige cafe leche. Så må man tage med at spanierne er langt mere højtråbende og speedsnakkende. Hurtigt enige om at vælge at tage taxi til lufthavnen, hvor vi hurtigt kommer gennem check ind og security. Yoghurt (!) og kaffe. Og næsten planmæssig afgang. Flyet er helt udsolgt, så taktikken med at vælge et vindues og et gangsæde virker ikke, så Stina må bytter til midtersædet. Vi har checket vores håndbagage ind, men al bagagen er hurtigt tilgængelig, og billige færgebilletter rekvireret og bussen holder og venter på os så vi kan nå den næste færge. Tror vi, indtil Stina opdager at hun mangler mobilen og ikke kan komme i tanker om hvor hun kan have mistet den. Tager bussen til havnen i en ret oprevet, nervøs og ærgerlig stemning. Stina står af med bagagen og min mobil, og jeg tager bussen tilbage til lufthavnen. Telefonen er ikke ved vores første håb, skranken med færgebilletterne. Men manden hjælper med at lokalisere den til Lost and Found, hvor jeg får den udleveret efter lang, stadig enerverende ventetil. Færgen tilbage til havnen, med udstigning på chaufførens anbefaling ved enden af gågaden. Han ved at det kniber med tiden til at nå næste færge. I løb gennem gågaden ttil havnen, hvor vi netop når færgen og kan gøre regnskabet op halvanden time tabt. Vi bliver modtaget af Trine, som har kunnet følge forløbet gennem kontakt med Stina. Hun har endda kunnet kontakte lufthavnen og få oplyst at telefonen er fundet. Det var bare ikke muligt at kontakte mig. Dejlig modtagelse af pigerne, der venter med et dejligt måltid til os.

Dag 9: Vandringen på den gamle sti på la Mola , 29. april

Camino de la Poujada

Alle fire tager til Pinos de la Mola, snack på baren Can Toni. Vandrer på den gamle bjergvej Camino de la Poujada. Frokost på Es Calo. Kaffe på torvet i San Fransesc.

Dag 10:  Punta Rasa, 30. april

Formiddagshygge i haven

(der er ingen notater til denne dag. Det følgende er rekonstrueret vha Google maps tidslinie og fotos)
Tidlig morgentur til kløften med de små skibe, Torrent Fondo. Vi kører alle til Savinas og går tur langs stranden, hen til den lille kanal. Tilbage til havnen, ser på både, en flot lang slank træbåd som en skærgårdskrydser. Vi tager skråvejen forbi møllerne i S Fransesc ned til Calo Saona. Vandrer vestpå til spidsen. Herfra traver jeg hjem ad bagvejene, mens de andre tager bilen. (dagens ture)

Dag 11:  Øen rundt på cykel, 1. maj

Eftermiddag på Kiosko 62

Stina kører mig til Salvina, hvor jeg lejer en cykel, første tur til Illietes, den yderste restaurant. Møder de andre i Es Copinyar, (rute)hvor vejret er skidt og truende. Stiller cyklen i Es Calo. Følges i bilen til Trines sted, hvor vejret er blændende Drink på Kiosko 62. Bliver kørt tilbage til cyklen. Finder bagvejen (den kystnære forbi den lille fiskerhavn) tilbage.

Dag 12: Opstilling af Vickis bod, 2. maj

Pakning af plader til Vickis bod

Cykletur til morgenbad på Cala Saona. Sådan en tur tager 40 minutter, alt inklusive, udvejen 12 minutter, hjemturen forlængedes til vejene øst for hovedvejen. T&V er til pilates. Ved middagstid pakkes bilen med alt grejet til Vickis bod, og så går resten af dagen med det, så alle er trætte, men glade over resultatet.

Dag 13: Badetur på Illetes, 3. maj

Udsigt til Ibiza fra Illetes

Morgenturen går syd, øst videre til det røde hus, rundt om det og ad stien til kløften og hjem. ( ruten) Cykel/badetur til CS. internetbutikken i San Ferran, cykelhjelm, restauranten på fortet på Illetes, vadning, hvil ved delfinskelet, tur til tippen, badning på revet. Forgæves besøg på Hajen, velllykket lunch på Llevante. Internetbutik igen, supermarked. Kylling med finthakket salat af alt hvad huset har.

Dag 14:  Find vejen gennem kløften, 4. maj

Hvad pakken gemmer

T&V pilates. De har varerne med hjem. Vi har bare nusset rundt. Cyklen ned til den utilgængelige dal, fra den anden side. Det lykkes heller ikke denne gang. (ruten) Et par tyskere på ferie i et af husene mener at det skulle være muligt men mere ved de så ikke. Udpakningen af varerne giver den åbenbart sædvanlige dramatik, da indholdet ikke helt stemmer med forventningerne. Victoria vil have pasta med kødsovs. Jeg gør endnu et forsøg på  at trænge ned i dalen efter at have studeret kortene minutiøst. Denne gang lykkes det mig nordfra at komme ned til det lille forladte skur i bunden af yderenden af dalen. Det er udfordrende med mountain bike, men meget sjovt. (rute)

Dag 15:  Bytur i Sant Fransesc, 5. maj

Shopping i Sant Fransesc

Kommer over kløften første gang op på den anden side. (ruten)

Dag 16:  Punta de sa Pedrera, 6. maj

Frokost i det vilde

Morgenbadetur til CS. Tur til Punta de sa Pedrera med frokostkurv. Fantastiske formationer. Basinagtige nogle af dem. HUler.

Dag 17:  Jazz koncert, 7. maj

Jazz på Blue

Morgenbadetur til CS. Tur til Punta NW

Dag 18:  Sidste fest, 8. maj

Frisk fra slagteren

Aflevering af cyklel Pilates Stinas vilde omvej sidste lange gåtur over kløften og den næste kløft. (rute) Aftenbadetur til Fregata, lukket og spadseretur til Palmebaren og bad.

Dag 19:  Formentera-København, 9. maj

Så er vi alle på vej

T&V følger os med færgen til Ibiza, fordi de har noget de skal hente. En sidste kaffe på havnen og så bussen til lufthavnen, hvor der er lang kø, som står helt stille. . Flyet er forsinket 50 minutter i afgang. Så vi må løbe gennem lufthavnen i Barcelona for at nå forbindelsen. Mange løbeture. Først i Barcelona, hvor der var under en halv time til flyskift. Så på stationen i Kastrup med 8 ture op og ned ad trapperne!