2015 Danmark

Hjemmeside for Anders og Stina

Dag 1-4: Taarbæk, Sakskøbing, Fyn, Aarhus. 31. juli-3.august

Havnen i Saxkøbing

fredag 31.7: Præstø,Saxkøbing
lørdag 1.8 Langeland, Gudrun og Carsten, Skovsgaard Mad Marked, Munkebo
søndag 2.8 Johannes Larsen Museum, Art week, havnefest, Assens

fredag 31. juli
Ude af huset lidt over ni, ganske imponerende.
Ad landeveje til Præstø, lækkert vejr, smukke grøftekanter.
Mad Markedet byder på en lille mad, gåserillette og kartoffelmad.

Ad landevejene til Vordingborg over Storestrømsbroen til Saxkøbing til at meget
dejligt værelse på Hotel Saxkjøbing.
Nu en ostemad i Mad Markedet, hvor vi får et godt indtryk af hvordan det er organiseret.
Spadseretur til havnen, overraskende rundvisning i kirken med en ivrig og vidende beretter, som byder sig til helt uopfordret.
Så er der kaffe med kage, meget rig chokoladekage. Og endnu en bytur til det store flæskegilde som man er ved at forberede til 500 deltagere. Og en lille lur min sandten. inden den store fem retters med vinmenu til deling og behagelig og kyndig betjening kokke fortæller med begejstring om østersurten, som han har lært om af sin far der har den i haven. Vinene passer meget fint, blandt andet en æblevin (eiswein metode), som vi senere køber nogle flasker af. En kraftig pinot noir fra Argentina til sommerbukken.
1. Rimmet makrel med østersurt og rødbeder, Australsk chardonnay på druer importeret til Australien af en italiener.
2. tre slags kartofler med skum af vesterhavsost, persillecreme
3. sommerbuk med ærter. Mendoza pinot noir
4. ostecreme (Troldhede Ask) med mandolinskårne ræddiker, CRYO æble eiswein
5. Tre slags hyldebær,

lørdag 1. august

Vi har bestemt os for at nå 10.15 færgen fra Taars. Så vi er klar da morgenbordet åbner kl 8, endda efter en kort rundtur i byen (Jeg havde for resten taget en større rundtur mellem 6 og 7 langs åen)

Vi har god tid på turen, en lille omvej fører os til Frederiksdal slot, men vi ser ikke nogen kirsebærmarker. Dejlig overfart i strålende sol, fin vind. Meget smuk tur ad små bitte veje til Gudrun og Carsten i deres dejlige hus i en formidabel have, som vi starter med at blive vist rundt i. Carsten er professionel fotograf, men har forladt professionen for 10 år siden og dyrker den nu som en slags mindre virksomhed med naturbilleder.
Vi falder især for et billede af en vibe og køber det.
Kl 15 skal Gudrun på arbejde og vi kører lidt syd på til Skovsgård, et gods testamenteret til Dansk naturfredningsforening. Her er der indrettet økologisk madmarked, i noget større målestok end i Præstø.

En lille pause i Troense inden vi lander i Munkebo hos Erik og Lissen, der disker op med flæskesteg med (delvis) sprød svær fra en Hindsholm gris. Der ryger også lige et par flasker Amarone. Vi får de sidste (hårrejsende og hovedrystende kapitler af opgøret med Odenses skolevæsen)

Da vi står op har Lissen allerede været oppe ved 4 tiden for at tilse keramikovnnen, hvor hun har Monas krus til brænding. Mona skal åbne et forretning (galleri) her sidst på ugen og Lissen bistår. Vi ser også nye eksempler hendes egen flotte keramik.
Og så ser vi Eriks billeder, klæbet op i store udgaver til udstillingen.

Vi bliver taget med til Kerteminde. På Johannes Larsen museet er der en udstilling af rigtig mange af Thomas Kluges portrætter. Og det er meget interessant, bortset fra at de er mesterlige.

På godset Lundsgaard er der udstilling i forbindelse med Art Week. Det er overraskende og også glædeligt hvor mange mennesker der har kunst som noget de er nødt til at komme ud med.

Den sene frokost er fisketallerken midt i havnefesten.
Kl 4 kommer vi af sted og er snart i Assens. Her er der også steg i ovnen, altså på grillen, en rigtig lækker kalvesteg steg efter alle kunstens regler, dvs med stegetermometer og trækketid. Kartoffelsalat og tomatsalat.

Der bliver tændt op i bålkuglen og så er der historier fra familiens liv. Kolonihaven og Margrethegården og ferierne i Fjerritslev. Jens har en forbløffende hukommelse, f.eks historien om at Far og Mor på en af deres cykelture havde været i Kerteminde og der havde mødt Johannes Larsen, som havde inviteret dem med hjem.

Søndag 2. august
Formiddagstur til Carl Henning Aarsø, en af Jens gode venner, som ejer et galleri indrettet i en meget gammel gård, Sulegaarden, dele af den stammer tilbage til 1554. Han er også selv kunstner, vi ser hans atelier og en masse af hans værker, som er lavet ved mange forskellige teknikker og materialer. Han har også en malerskole.

Vi skynder os at komme til Århus ad motorvejen, vi kan kigge ind til Skanderborgfestivalen på vejen. På Hotel Atlantic Lader vi os lokke til at opgradere til en lille svite med dagligstue og soveværelse på 7. etage med udsigt til havnen, især det nye bibliotek og kulturhus DOKK1.

Dag 5-7: Århus-Silkeborg-Taarbæk. 4-6 august