dagbog

Hjemmeside for Anders og Stina

Dagbog

Tirsdag den 23 juni: Taarbæk-Espergærde-Hornbæk

Hjemme sent i aftes fra Jakobsö. Pakkede det meste her til morgen. Det gik stærkt. Hentede sejl i Skovshoved, sendte pakke elektronik retur i Ordrup, købte sandaler i Lyngby og læssede første læs af på havnen. Mens jeg fik lavet de sidste snedkerier i barakken, kørte Stina hjem efter næste læs. Da vi havde fået det hele ned i båden og spist sandwiches fra købmanden kl 13, var der solgt ud. Men en halv times lur gav kræfterne tilbage og så var vi på vandet. Det blæste mere end vi havde kalkuleret med og fra en helt forkert retning, så vi bestemte os for at gå til Espergærde og møde Sara der. Vejret var pragtfuldt og vi fik en fin Sankt Hans aften middag med rejer og havtaskekæber. Klokken halv otte, var vinden løjet nok til at vi sejlede bekvemt og behageligt til Hornbæk, hvor Sara tog imod og vi drak kaffe og spiste kransekage til solnedgangen.

Onsdag 24. juni: Hornbæk-Gilleleje-Hundested.

Jane kommer til kaffe, lidt efter støder Sara til og vi er til søs med det samme. Onsdagssnegle til kaffen. Lækker sejlads til Gilleleje, hvor vi spiser frokost ovenfor Lydia. Så overlades damerne til deres togtur tilbage, mens vi tanker diesel i en ulidelig varme. Genoa og 1500 omdrejning giver en nydelig sejlads og vi anduver Hundested kl fire.

Susanne dukker op med ingredienserne til en tapas på kajen, Arne og Heller støder snart til og vejret velsigner det hele. Senere dukker også Troels J op. Snakken går som i gamle dage, en vidunderlig sløjfe på livet. Arne har læst Neil Youngs selvbiografi og det giver gode minder om gamle dage. Til sidst dukker også Maja op med Frida, som får en rundvisning på Lydia.

Torsdag 25. juni: Hundested-Lynæs.

Frokost for Susanne på Knud og is og endnu et besøg af Frida. Ved firetiden dapper vi af til Lynæs, hvor det blæser en del da vi parkerer på en plads som er 3.20, fenderne op og lidt hylen fra bordenes passage af pælene. Aftenbad med solnedgang. Vi når også lige at hilse på Pernille, som er taget til stranden for at få en is. Vi kan fortælle hende at ismanden har lukket.

Fredag 26. juni: Lynæs-Roskilde.

Vi skal nå broåbningen i Frederikssund inden sidste åbning inden middagspausen, hvilket vi når med ti minutters marginal. Det blæser direkte imod, turen tager længere tid end forventet, men vi har beregnet en sikkerhedsmarginal. Navigeringen kræver agtpågivenhed og koncentration gennem smalle slyngede passager, der giver nærhed til meget lavvandede passager, noget som i sig selv er en oplevelse. Fra Frederiksværk følger vi en anden båd og det varer helt til Roskilde. Passagen af Skuldelev, Østby og Eskildsø giver anledning til genopfriskning af mange hændelser fra Svanholmtiden. Tillægningen i Roskilde er krævende på grund af den kraftige sidevind, noget som volder Frederiksværkbåden endnu mere besvær. Vi hjælper lidt til, men de vil ikke rigtig indrømme at de har brug for det. Skipper forsøger at imponere med at han er forhenværende formand for Roskilde Sejlklub, men det kan Stina jo nemt stikke. Herefter har vi det hyggeligt som nabobåde. De får også besøg af børn og børnebørn og lover at passe båden mens vi er væk.

Der bliver lige lidt tid til at komme til kræfter inden cykelturen til Lone og Carsten. Den tur bliver til gengæld mere krævende end godt er med gentagne fejlkøringer og forkerte oplysninger om bestemmelsesstedet.

Vi starter med markvandring i det imponerende haveanlæg med jordbær og alt andet godt fra jorden. Snakken går som den plejer og det bliver sent inden vi kaster og på cyklerne, denne gang med en grundig forklaring af veje

Lørdag 27. juni: Roskilde-Frederikssund

Ole og Kivi kigger forbi med jordbær, kartofler og strålende humør og intakt snakkeglæde. Så kommer det nye mandskab. Vi bruger eftermiddagen på vikinger, spændende udstilling og inspirerende værkstede. Og de små vikingebåde sejler ud forbi ophejset bro. Og så farvel og tak til far og mor og Roskilde. De nye gaster sidder snart i stævnen med fødderne i vandet og Selma har snart gang i kameraet. Medvind men for motor alene til Frederikssund. Nabobåden havde foreslået Skyllebakke, som ligger med samme indsejling som Frederikssund, men vil valgte den gale, og den var sådan set god nok. I hvert fald var det nemt at benytte Føtexkæmpen til proviantering og toiletformål.

Søndag 28. juni: Frederikssund-Lynæs.

Nåede netop broåbningen kl 12 efter supplerende forsyningsraid i Føtex. Vind imod. Det sidste stykke endda med regn. Men fint vejr i Lynæs, bortset fra da jeg og Selma cyklede til Hundested for at købe is.

Grilning i grillhytten ved siden af legepladsen med den store oppustelige trambulinboble. Aftenbad yderst på molen.

Mandag 29. juni. Lynæs – Rørvig

Vågnede begge kl halv seks, så på hinanden og begyndte at greje op til afgang, afsted et kvarter senere. Vinden var jævn, men der var truet med hård vind, især tirsdag (kuling!) fra sydvest, en møjretning for at ligge i Lynæs. Halvanden time efter var vi fortøjet, foreløbigt, i Rørvig. Lidt efter forhalede vi til en lidt bedre plads, nu var Nicholai vågen og kunne hjælpe til med fortøjning. Selma sov til halv ti, uden at ænse noget. Dagen er gået med at slappe af med soven og dvælen og dovnen

Og dejlig fiskemad fra butikken på havnen. Vi har med insteresse fulgt vinden på instrumenterne. Den var snart oppe i en 8-10 indimellem 13-14.

Vi ligger langsskibs ved en centralt placeret bro. Her kl 17.40 er jeg vist den eneste som er vågen. Det har været velgørende med tid til at redigere billeder og skrive dagbog. Nu når jeg snart til at lave Facebook opslag.

Og så er der store badedag inden sengetid

30.6 tirsdag. Rørvig.

Det blæser, som ventet, og vi bliver bare her og nyder livet med ishus og fiskehandel. Frokostet overdådig med rødspættefiletter og jordbær og mere. Se billedet

Vi skal have madder til aften, jeg kører til slagteren og køber frikadeller, paté og meget mere. Og sparkøbmanden. Efter aflevering af varerne står den på cykeltur til nordkysten. På kyststien er der strid, strid modvind.

1.7 onsdag Rørvig.

Vi er tilsmilet af lykken. Efter at have konstateret at værkstedet på havnen ikke kan hjælpe os, efter at have fundet løsdele under motoren og konstateret at den er helt gal med generatoren, efter at at mailet til Dennis og efter at have opgivet får vi øje på en service bil på den modsatte bro, søger og finder servicemanden som lover at kigge over, når han er færdig.

Han kan hurtigt se hvad der er galt, finder yderligere en bolt, synderen som har fået hovedet klippet af. Og så laver han den nødvendige reperation. Og vil ikke have noget for ulejligheden. Vi er lamslåede og befriede.

Troels og Rikke dukker op kl 16 og vi spiser sammen på fiskerestaurantens billige halvdel.

Da vi er alene diskuterer vi frem og tilbage hvad vi skal gøre i morgen. Udsigterne er stadig ret barske. Valget står mellem øst og vest.

2.7 torsdag. Espergærde

Det blev øst. Vi kunne måske have nået til Odden, og det kun med en ubehaglig sejlads lige imod vinden. Nu får vi en tålelig, men ikke direkte behagelig, sejlads med vinden fra agten. Jeg er mest indstillet på at gå en i Hornbæk, men heldigvis insisterer Stina på at vi skal ind i Øresund. Og efter Helsingør får vi en lækket tur til Espergærde. Det bliver en skøn eftermiddag og aften med bad i havet og endda en lille løbetur til Louisiana. Det var ikke til at komme uden om en jordbærkage hos bageren. Og fisk naturligvis.

3.7 fredag – 7.7 tirsdag Taarbæk

8.7 onsdag. Taarbæk-Rødvig

Formiddagen går med pakning. En panini fra købmanden og vi er smertefrit afsted kl 13. Det blæser en 8-9 stykker ind i mellem mere, også da vi går udover Køge bugt med større bølger og der skal slides med rorpinden, vinden er en smule foran for tværs, vi har storen oppe og genoaen helt ude og vi drøner af sted, for det meste med over 7 knob. Ret meget blå himmel. Da vi vil have geoaen ind vil den ikke og vi må tage den ned på dækket i stedet for.

Der er rigtig mange både i Rødvig, men der er lige en plads til os allerinderst uden på Confetti ca 18.30. Æg og mayo og ristede løg.

9.7 torsdag Rødvig-Præstø.

Vi forhaler og vinker farvel til Confetti, ordner genoaen og er afsted halv elleve, destination Præstø. Vind er der ikke meget af og i øvrigt lige imod. Moderat fart for få omdrejninger, omkring fem knob. Lægger til, betaler havnepenge og får en lækker let frokost på Det gamle Toldhuus. Opdager at jeg har glemt kreditkortet i havneautomaten, men det dukker den kasketbærende havnefoged op med nogle timer senere. Jeg handler lidt i MENU, nok til aftensmad med rugbrød med avocado, mayonaise og ristede løg. Endnu en gang tidligt i seng til en hurtig indsovning.

10.7 fredag Præstø

Det blæser alt for meget. Og regner. Noget må gøres, så vi bestiller plads på Frederiksminde,  så kan vi da få nogle timer til at gå. Miraklet sker i øvrigt da vi sidder i den stilrene salon med panoramaruder og panoramaudsigt, nemlig at det bliver et fantastisk solskinsvejr. Hoved miraklet er naturligvis maden. Vi vælger fra følgende menu

FROKOST

Frokost uge 27-31:
    Tirsdag – lørdag fra kl. 12.00 – 14.30

Frokost i sommerperioden fra 17. juni – 30. august:

Onsdag – lørdag fra kl. 12.00 – 14.30

Frokost i vinterperioden fra 1. september – 16. juni:Fredag – lørdag fra kl. 12.00 – 14.30

3 og 6 retter serveres kun til samtlige gæster ved bordet, og kan senest bestilles kl. 13.30.
    Herefter serveres der kun smørrebrød. Seneste bestilling er kl. 14.30 og restauranten takker af kl. 15.30.

Ved reservation på 7 personer eller flere, skal maden bestilles på forhånd.

FROKOSTMENU, SOMMER ’20
    Snacks, surdejsbrød og 3 eller 6 retter

Rå skagensrejer med heltrogn, fløde, hyld, havesyre og glaskål
    Grillet grønt fra haven med fermenteret grøntsagssauce og solbærblade olie
    Pighvar med strandurter, ærter og riseddike
    Krogmodnet økogris med hestebønner, sommersalat, stikkelsbær og porre far haven
    Oste fra Norden
    Mønsk fåremælksyoghurt med rabarber, lavendel og skovmærke*

3 retter* 550 kr. / Drikkemenu 500 kr.
    6 retter 895 kr. / Drikkemenu 795 kr.

Vi tager treretsmenuen som står på Pigvar, økogris og fåremælksyoghurt og deler en vinmenu. Vi er i en af de højere himle. Vi kan godt nøjes med en beskeden aftensmad, bare der indgår ristede løg, men inden har jeg fået mig en løbetur Præstø rundt og det er meget velgørende.

11.7 lørdag Præstø

Vandretur på strøget, hvor vi ikke finder en materialist som kan sælge os algemiddel, men vi ser en interessant udstilling med hestetrukne brandbiler.

12.7 søndag Præstø

Stadig blæsevejr. Vi er begyndt at overveje om vi skal til Klintholm (for at se klinten i morgenlys), Nyord (for at få rejer, der er mange anbefalinger), Sandvig (for at prøve noget nyt og være mere i læ. Cykletur rundt om Præstø giver en fin appetit.

13.7 mandag Nyord

Så er det vejr til at komme videre. Stadig mange diskussioner. Klintholm eller Nyord. Sandvig er vist alligevel ikke rigtig dyb nok. Vi lader Nyord vinde for at gøre noget som er både bekvemt og behageligt. Og så er vi fremme kl 12, præcist rettidigt til få en fantastisk langskibsplads med vinden i snuden. Ret hurtigt ligger der fire (!) både uden på, heldigvis søde familier med børn, så der er håb for generationsskiftet. Dem uden på os har netop overtage båden fra hans far. De er fra Sletten. En ret stor Halberg-Rassy. Den lille smiler eller griner eller sidder i hoppegynge. Parrrene i to af bådene kender hinanden. Vi har fået købt rejer hos fiskeren straks ved ankomsten, næsten inden fortøjningen. Da vi ikke har kontanter tager jeg cyklen til Stege. Så kan jeg jo også lige købe lidt brød. Og ristede løg. en skøn tur i et vidunderligt landskab, som mna bliveer høj af at glide igennem. Og så bliver der pillet rejer.

14.7 tirsdag Nyord

Der pilles stadig rejer. Og bytur og tur til dæmningen. Pludselig, mens vi haler frem til en mere beskyttet plads er Rikke og Lars dukket op i deres motorbåd.

15.7 onsdag Vordingborg

Vi er afsted inden Lars og Rikke er oppe og er hurtigt på vej til Vordingborg, på trods af vore foreløbige planer om at tage til Stege. I Vordingborg indtræffer endnu en gang den usandsynlige hændelse, idet Rikke og Lars sidder på en lille restaurant på havnem, som vi passerer og lige stopper op ved fordi der er en fiskeforretning. De har haft vrøvl med elsystemet (medførende en dramatisk navigering) og er taget indtil værftet i Masnedø og er nu på cykletur til havnen i Vordingborg. Bytur afslører en lidt kedelig gågade og viser et mere spændende tiltag med borgmuseet, dog uden for lukketid. Vi henter forårsruller i sejlkubbbens restaurant.

16.7 torsdag Stubbekøbing

Vi er nødt til at tage ind til Masnedø for at fylde diesel. Og hilser selvfølgelig på Lars og Rikke som har fået båden i orden ved hjælp af Odsherreds Marina, som sled i det til kl 23. Men nu er de glsade og lettede og på vej vestover. Vi skal også vestover, vi ved ikke hvor, vinden er en helt umulig retning og der er den del mere af den end vi har regnet med. Da vi er kommet under Storestrømsbroen må vi have sprayhooden op og ser med misundelse på de østgående som skommer med spilere og spilede sejl. Vi kigger på hinande og vender om og sætter kursen mod Stubbekøbing  og får en rigtig skøn sejlads for genoaen uden motor under to flotte broer. Undervejs kommunikerer vi med Rikke derhjemme hos os selv om at finde vores vinduesblænstykker til bilen og det llykkes Sherlock Holmes at finde dem på et sted som vi aldrig selv ville have gættet på.

Jeg kommer i tanke om at min fætter Knud Erik bor her i nærheden og tager kontakt til ham, så nu får vi besøg i morgen, men nu har vi om nogle få minutter har lagt os til at sove.

17.7 fredag Stubbekøbing

Knud-Erik og Angelica ankommer som annonceret med bussen 11.40 og bliver balanceret ned i Lydia hvor frokosten indkøbt hos Fiskebrædtet anrettes og modtages med god appetit ledsaget af flaskevand. Snakken går let og åbent, kun besværet lidt af Knud-Eriks manglende hørelse på det ene øre og Angelicas lidt udtalebesværede dansk. Knud-Erik snakker mest, men det er spændende hvad han fortæller herunder mange overraskende nye vinkler på vores barndomserindringer om familien Hede.

Da de efter en tre timer er gået går vi igang med at gøre båden klar til morgendagens overdragelse. Alt det tøj vi ikke skal have med på bilturen stuves under stikkøjen. Vi er trætte men fortrøstningsfulde ift at nå det hele i morgen og glade for at kunne overlevere en båd med god plads. Så må vi jo håbe at vi husker at vi har stuvet det af vejen. Der arbejdes stadig da vi går i seng på den tyske båd med problemer med skruen.

18.7 lørdag Sakskøbing

Der arbejdes stadig med skruen da vi står op. Ligesom igår cykler jeg til den fine nye badebro. Og så skal der gøres klar, pakning, støvsugning, aftørring. Ting stuves under bænkes i fodenden af bagbord køje. Kl 10 får vi melding om afgang fra Lyngby. Kvart over 11 ser jeg Nicholai da jeg stikker hovedet op af forlugen efter det sidste sug med støvsugeren. Opbæring og nedlosning foregår i en effektiv kæde og tager ikke lang tid. Vi spiser frokost sammen endnu en gang (deet er tredje) fiskefileter og fiskefrikadeller. Lidt over to er vi klar til afgang og kører til Nørre Alslev. Her står Knud-Erik uden for huset og kigger forvirret på mig da jeg ruden ruden ned og siger "Ja du kender mig sikkert ikke, men jeg er din fætter". Han havde kke kendt mig fordi jeg var nybarberet. De har et dejligt hus med en meget varieret og frodig have med guldfiskedam og skildpaddeindhegning. Kaffe og jordbærkage, et par timer og vi er afsted. Altså tilbage til båden for at hente punge med passene. Vi ringer til Sakskøbing camping og får klarmelding. Så skal vi jo igang med at indrette bil og telt, hvilket går glat, og vi føler og rigtig godt til pas, vejret er skønt. Inden længe klær vi os i badekåben, sætter os ved det lille bord og spiser og spiser vores velkogte æg, hvor vi har lånt både æggekoger og opskrift af campingmutter.

Vi bor ved siden af Åse og Åge, som er i egentlig campingvogn på langtidsbillet. Vi snakker også med en gut (ca 60) som giver os sin livshistorie med mange diagnoser, herunder skizofreni, hvad han finder velbegrundet.

19.7 søndag Assens

Pakningen går nemt, men tager sin tid, vi forlader pladsen lidt over ni og er snart ved morgenmaden på Hotel Saxkjøbing. Her bestiller vi plads på færgen i Taars og efter lidt indkøb er vi på vej og det viser sig klogt at have bestilt plads, der er helt fyldt. Kører til marinaen i Rudkøbing, finder et bord med fin udsigt over alle bådene og hvad der er i dem og spiser hvad vi har tilbage af kogte æg og andet godt. Stinas nøgle driller med et forsvindingsnummer, som vi bare griner af og nyder højlydt den smukke tur forbi Rantzausminde og Ballen, gennem Fåborg til Assens, hvor vi ankommer ca halv seks. Der serveres snart en lækker hokaido suppe, Jens har nemlig plantet haven til med hokaido. Haven er særdeles flot, blandt andet fordi han har været nødt til at ordne den for at komme rotter til livs. Så middagen står på hokaidosuppe.

20.7 mandag Assens

Jens og jeg cykler til roklubben for at få en dukkert. Bestigning af Klakkebjerg. Jens bestemmer planterne med en app på telefonen. Vejret er som bestilt. Vi tilbereder hokaidofritter til kylling.

21.7 tirsdag. Munkebo

Løbetur til badebroen. Over Ladby til Munkebo med fiskefrokostpause på havnen i Kerteminde, fremme ved firetiden. På vejen stop ved en lille bod med grøntsager, blomkål og kirsebær. Fisk til aftensmad. Den sædvanlige lange gåtur langs søen. Så er vi klar til at sove, jeg er i hvert fald.

22.7 onsdag. Munkebo

Johannes Larsen mmuseet byder på Saxgren. Vandretur på hovedgaden med mange butiksstop, og rundt i havnen. Køretur på Hindsholm til jættesstue og Fyens Hoved.

23.7 torsdag. Samsø.

Vi når ad omveje om gennemfejlkøren Clay-meseet og er klat til den videre tur kl 12.Færgen i Hov ved 2 tiden er godt fyldt. Mange vandrere og cyklister. Der er redt fint op til os hos Keld og Carina. Vi smutter lige til Stauns og får en præsentation ved Tor himself. Hele familien inklusive Rikke og Esmeralde har vældig travlt. Bagefter spiser vi på Smokehouse i Langør. Keld og Carina er til fødselsdag i Ballen og vi er i seng inden de er hjemme.

24.7 fredag. Samsø.

Drinks med Taarbækkerne og Ginsmagning i Tranebjerg. Vi møder Heddy og Jørgen med datter og Martin, skovmanden med kone. De cykler til smagningen mens vi tager bilen for at kunne nå til seancen med Tor,Rane og Brinkmand.

25.7 lørdag. Samsø.

Møder Lotte der jogger da jeg tager til veststranden for at bade. Cykler til Besser, kaffe og kage, Besser Rev, lang vandretur med badning og vadning. Igen kaffe og kage. Indkøb i Ækobutikken. Drinks hos Lotte og Claus. Carina har forberedt aftnsmaden.