2021 Spanien

Hjemmeside for Anders og Stina

SPANIEN 2021

Rundtur i Spanien fra 10. oktober til 10. november 2021.

Formentera - Galp - Competa - Zahora - El Gastor - Malaga.

Kort med ruten for den samlede tur. De steder hvor vi boede er markerede med røde huset. De steder hvor vi lavede ophold er markeret med grønne stjerner. Andre steder af interesse er markeret med grønne kasser.

Torsdag den 7.10

Sidste dag med god tid til at forberede og pakke. Kufferter er valgt, delvist pakkede. Toilettasker med opdaterede medicinbeholdninger er i orden. Huset er snart klart  til at ablive forladt. Togturen er fastsat. Og vigtigst alt: covid-dokumentation er fabrikeret og nedhentet. QRL attest for ankomst til Spanien. Vi mangler nu blot at få oversendt materialet til KLM og det kan vi først i morgen. Vi kan checke ind fra kl 3 i morgen tidlig. Programmet for i morgen er ret stramt. Stina kommer hjem fra Skodsborg kl 12.30. Vi skal hente Competa-nøgle hos Ole kl 13.30. Være på RUC inden 15 til Carstens jubilæum og fødselsdag.

Fredag den 8.10

Efter fitness og forgæves forsøg på at bestille flybilletter til hjemturen tager vi til Ole W for at hente nøgle. Han er lidt i isolationm fordi han har været i kontakt med en smittet. Så han kan heller ikke tage til bridge i Hundested. Så til Carstens reception og fødselsdag. Her er også Tinne og Jesper, Bodil og Svend og Pernille Swiatek. Eva holder en fantastisk morsom, sprudlende og humoristisk tale. Vi må gå tidligt, men er efter at have kørt Bodil og Svend hjem er vi først hjemme over 11 og skal i gang med at rydde og pakke færdig.

Lørdag den 9.10

Står op 6, lidt omrokering i bagagen for at klare problemer med vægtfordelen, på stationen til afgang 6.55 til et tog som ikke går. Lidt halvkoldt mens vi venter 20 minutter. Ellers går alting næsten glat, en del frustrationer, som hurtigt viftes væk. Frokost på restaurant i Shiphol med gemytlig tjener. En af os glemmer mobiltelefonen i gaten, men en rask mand fra mandskabet løber tilbage og finder den. Rimelig klar himmel med fin udsigt især indflyvningen meget tæt på Formentera. Fin tapas hos Fernando og Eugenia, mojitos, calamares, impanadas, oliven og pimentos. Der er marathon på øen med opløb hvor vi sidder. Hele byen er afspærret og vi må vente en god times tid indtil vi kan komme til Trines bil og køre hjem til hende.

Søndag den 10.10

Afsted 8 morgenløb. Bagom huset op til Mal Pas genvejen, lidt rundt om/på den og tilbage. Rute.

Frida skal afleveres i børnehaven før vi kan tage til Sant Feran, hvor Trine åbner den fantastiske butik. Over for ligger vegetarrestauranten med lang kø. Vi får dog hurtigt tilkæmper/tillusket en udendørs plads under en balkon med servering gennem vinduet. Brie med mango og jordbær er himmelsk. Mangoerne er perfekt modnede og professionelt skivede. Da Laura er kommet tilbage fra sin bryllupsvisit i Granada, tager vi til Es Plagetga. Inden Trine åbner sin bod, når vi en limonade på 62. Tilbage ved den nu åbnede bod. Tager vi et bord og sidder og nyder den (overraskende) travle aktivitet på restauranten og i boden. Et dyp i det ganske varme vand. Sen frokost (hamburger og salat) på 62, inkluderende en lille løber til det store hotel, es Ca Mari. En øl (med vand!) da vi er tilbage hos Trine. Vi kører selv hjem, hviler lidt. Kl. 20 er der fødselsdagsmiddag i Sant F (min og Stinas) på Can Pepito, som selvfølgelig ejes af nogle af Trines bekendte. Tatar, Sepia og Pollo. Vi er ret trætte da vi er tilbage.

Mandag den 11.10

Tur til fyret og tårnet på Cap Barbaria, jeg på cykel, de andre i bil med en ret god lang spadseretur indlagt. Trine er i skrivende stund taget ti butikken og vi spekulerer på hvad vi skal få dagen til at gå med.

Det endte ned indkøb hos tyskerne og hvile/dase siesta i haven med rullemåtte. Tog bagefter hen til Trine og efter kort visit hjemme stod den på den flotteste solnedgang ved Cala Saona. Dejlig aftensmad kylling med blandede stegte grøntsager. Laura kom hjem og var pjevset. Noget tidligt i seng

Tirsdag den 12.10

Morgencykletur til fiskebådsophalingspladsen syd for Mal Pas (Torrent de s'Alga). besværligt morgenbad. Dejlig morgmad og så fælles biltur til samme sted. En fisker kom ind og vi kunne følge med i hvordan og også se hans fangst af spændende fisk. Ikke nogen til os. Vandretur sydpå. Mødte et tysk par ved "badetrappen" ved Punta des Corv Mari. Jeg løb herfra op til hovedvejen og tilbage og mødte Trine og Stine netop da de kom tilbage.

Sant Ferran med med forgæves forsøg hos frisøren men flot servering på baren. Til Calo, heldig parkering og vidunderlig afslappet strandeftermiddag i de medbragte liggestole og med parasol . Til Sa Platgeta, vin og calamares i solen.

Onsdag den 13.10.

Morgenbad ved Mal Pas. Vandretur alle tre ved Far de cap de Barbaria.

Frokost/brunch med sol i haven kl 12. Hos frisøren i Sant Ferran kl 13. Stranden ved RIU fantastisk. Kl 15 frokost på Es Caló, uovertruffen tuntatar, dejlig tør hvidvin og et overdådigt fiskebord, med tre forskellige fisk fra grill, en sværdfisklignende, en rød fisk og ...Kaffe hjemme i haven, solnedgangstur til Punta Rasa. Hundeleg og mojitos ved den lille bar syd fra stranden.

Torsdag den 14.10

Sover lidt længe, morgenmad.

Løbetur, kystrute nr 1 (Første vej på østsiden på vej sydpå, langs kysten sydpå ad banet stil, tilbage til vejen og hjem), 40 minuter (rute).

Strandtur til Levante, skøn strand, skønt vand, skønne bølger. Vi har et lille hjørne helt for os selv.

Til St Ferran, Stina til frisør, frokost på Blat Picat, ruller. Hjem, kaffe med kager. Cykel til Torrent, kan ikke finde opvejen på den modsatte side af kløften, den er tilgroet. aftentur til Cap med solnedgang. Laura laver aftensmad, squash suppe, æg fyldt med tun i youghurtmayonaise. Snakkesalighed.

Fredag den 15.5

cykler til Cala Saóna for morgenbad. Hjemmehygge med Frida, som vi passer idag.  Trine ringer og siger at det går sløjt med handlen og foreslår os at komme. Stina vil tage bilen og

kl 1 tager jeg til fods til la Platgeta. Under forsøg på at skyde genvej kommer jeg ud i skov og krat og får et ordentligt rids på skinnebenet.

Vi kører hjem. Senere til es Pujols for en god spadseretur langs stranden afsluttet med et par mojitos. Der er en slags svømmemarathon.

Lørdag den 16.10

Meget rolig morgen. Lille strandtur med Trine til Es Caló. Held igen med parkering. Vi overtager Frida og kører hjem til frokost i huset. Ved 5 tiden kører vi til sa Platgeta. Jeg løber en tur med Frida, men kort efter start får jeg stiv læg i venstre ben. Resten bliver så en humpetur. Fint stisystem hen til stranden ved Mal Pas. Finder den genvej jeg har søgt længe. Den er nok ikke så cykelvenlig som jeg havde håbet på. Calamares. Hjemme igen kan vi nu se dansk TV, Anne og Anders i Island. Bourittos.

Søndag 17.10

La Mola, fyret, kyststien vestpå (flot og spændende). Frokost på Can Toni i Pilar. Aftentur til Far de cap Barbaria, jeg på cykel, pigerne i bil. Hjemtur af bagvejen (del af ruten fra Barbaria til Mal Pas). Omeletter med fyld af grøntsager. (Rute)

Mandag den 18.10

Syvsover. pakker Victorias bod ned. Eftermiddagsblund på sofaen. Oprydning foran. Alle tre til Savinas, badetur, vandretur, kaffe mm hos E&F. Solnedgang fra havnen. Hjem omkring møllerne i SF. Pølseret.

Tirsdag den 19.10

Alenedag med  Frida. Badetur i bil til Cala Saona. Eftermiddag ved stranden ved Salvinas vestlige lagune. Spiste på Sa pnaxa i Sant Ferran. Dagens ret, grøn suppe, svinekoteletter, tapioka dessert. Trine fortsætter i butikken vi kører hjem. Cykeltur til kysten lige ved huset og kæden springer af.

Onsdag den 20.10

Sov rigtig længe. Trine til dyrlæge med Frida, vi var med og fik cyklen ordnet i Sant Ferran. Den kolde dessert på vegetaren. trine har fridag. Jeg cykler hjem. Vi tager til Cala Saone, jeg på cykel ad bumpevejen bagom. Rigtig dejlig dasedag. Vandet er varmt, vejret er stille, men der er lidt for mange mennesker. Månen stor op set fra Cala en Baster. Sen mad, lækker oksekød, slaget, renset for hinder af Victoria og stegt på grillen. Laura spiser med det er jender navnedag og hun har købt vin med hjem. Snak om matematik, palindromer, som på spansk hedder capicua (når det drejer sig om tal).

Torsdag 21.10

Palindromdato: 10101.01010.10101 og 111.22.111

Vi gør klar til den store hummerfest på TANGA. Derfor lidt tidlig morgenmad og en dejlig solid afvekslende rundtur fra parkeringspladsen på cab Bararia ud til østkysten.

Vi har bestilt plads til kl 14. Forventningerne stiger efterhånden som vi nærmer os i skønt vejr ad den smukke vej. Lukket!!!

Vi sunder os hurtigt og tager til s'Abeurada (vandhullet, katalansk) i SF, dagens menu 12.5 euro. Der er trængsel, vi stiller os i kø. Der er serveret 14.30. Så er der strandtur til den nordre kant af lagunen vest for Savina. Fredeligt, næsten kun os selv, Frida kan fise rundt. Indkøb.

Fredag 22.10

Det øsregner. Hele dagen. Jeg når lige at cykle og gå en dejlig promenade i fint vejr til C. Så bryder det løs. Cykletur tilbage i øsregn. Totalt gennemblødt. Sådan gik den dag

Lørdag 23.10

Mens trine og Stina køber ind cykler jeg til sa Platgeta for at møde dem der. De er ikke kommet frem så jeg tager en rundtur til de andre steder i på kysten i nærheden. Mens jeg lige tager en badetur har Trine og stina bestilt en gigantisk frokost med  calamares og rejer mmm. Senere kaffe på Figentræet i Pilar. Solnedgang fra pladsen lige ved parkeringspladsen.

Søndag 24.10

Til Illetes, jeg på cykel. Kitesurfer konkurence, somvi oplever fra første række. Fantastisk afslutning på dagen på 62 med sol og bad og solnedgang. Madder.

Mandag 25.10

Flot morgentur alle fire på Cap. Anden vej fra parkeringen mod vest og til fyret. Frida har lært at respektere bilerne som der nu er mange af.

Til sa Platgeta i to biler for at nedtage boden. Fantastisk vejr og hav. Badetur. Vand og vin på 62. Trine tager hjem med læsset og Frida. Stina og jeg tager en solomillo. Trine tilbage. Mere badning.

Tilbagetur til fods, (barfods), langs strand og klipper til den lille havn, hvor fiskeren gør klar til at gå ud. Herfra ad vejene hjem. Lidt uheld på vejen: 1: synker knædybt i en posidoniasump ved overgangen fra strand til klipper. 2: Får bukket storetåen om, så den skraber på asfalten og kommer til at bløde fra et sår.

(Rute)

Til Cala Saona for plastindpakning af Victorias bod. Et par mojitos i den sidste sol. Hjemme er det ristet rugrød med æg og med ost og lomo. Æggemaden længe leve.

Tirsdag 26.10

Lauras fridag, Trine i butikken, Frida hos os. Stina tager Frida på spadseretur fra fyret til tårnet, jeg hygger hjemme. Vi tager til Sa Panxa og spiser frokost der med Trine.

Hjemme igen hjælper vi Laura med at komme på cykletur. Jeg går en tur med Frida, finder overgangen over kløften. Hjemtur bagom. Turen ender med at være alt for lang og ødelægger lidt Stinas eftermiddag. (Rute)

Trine laver kylling til at fylde i bourittos.

Onsdag 27.10

Morgentur med Frida fra fyret til tårnet. Trine og Laura har sidste dag i butikken. Vi mødes med dem på Sa Panxa. Der er også Lauras veninde. Fin frokost, som vi ender med at betale.

Torsdag 28.10

Huset gøres klar til afrejse. Det kan der jo godt gå en dag med.

Fredag 29.10

Vækkeuret sat til 6.30. Bilen på færgen til Ibiza 8.00.Lille lufte/badetur i Denia. Vejarbejdebesværligheder ved hotellet i Calp, men hotellet og personalet fint. Kaffe på terrassen. Et fransk par til at pudse fransken af på. Spadsere rundt i den gamle by og ned til strandpromenaden med udsigt til bjerghalvøen og kitesurfere i rigelig vind, også til os. Vidunderlig middag på Lapsus, seks skønne serveringer, Cava, Calamares kroketter, Laksetatar med kaviar, Torskefilet, Vildtmørbrad og ismosaik. Se menuen her. Lidt problemer med at sove

Lørdag 30.10

Vi har alle tre sovet blandet. Hurtig morgenkaffe på lille cafe på gaden ved hotellet. Afgang tidligt (9.30!?). Undgik med snedighed og med assistance fra Google maps en væsentlig forsinkelse forårsaget af færdselsuheld på motorvejen. Google vidste beske og anviste en snedig omkørsel, som ikke alle opdagede.Vi var enige om at prise Google maps. Nogle tidsmæssigt velvalgte pauser på ikke særligt velvalgte besynderlige udgaver af Lars Tyndskids mark.  Første pause på en trøstesløs udkant af Albatera (kort) . Efterhånden ret kraftig blæst. En forblæst mark lige før Baza efter misforstået rasteplads skiltning. En lille vejkiosk hvor hunde ikke kunne komme ind, men Trine skulle have kaffe. Vi måtte smsse forsinkelse. Ankomst hos Laura forældre i Granada kl 15 med stor opvartning ogmmøde med famillien, Manuel og Maria Jose, mormor og Lauras kærreste. Afgang 17. Jublende ankomst til Competa med problemfri opstart. Dejlig hvileaften med et glas på pladsen hos Paco, hvor vi kunne følge med i omfattende aktiviteter i forbindelse med alle  helgen. Vi var ret fyldte efter Granada og klarede os med knækbrød med ost og pølse, indkøbt hos Eroski. Trine sover i kælderen med Frida, som stikker op til os ved totiden og får en lillle luftetur.

Søndag 31.10

Løbetur uden om og op til San Antoni, nedad den stenede sti til omfartsvejen og hjem igen.

Fælles spadseretur bagom, forbi panaderiet, vinpladsen op til den lille kaffebar (Chico) på toppen.

Tilbage til kirkepladsen en frokost hos Paco. Hjem til eftermiddagssolen på terassen med is og kage. Men der kom en meget kraftig tåge, som tog enhver chance for udsigt og også en hel del regn i aftenens løb.

Stina tager bilen med ned fra parkeringspladsen og vi er afsted lidt i 12. Første stop

Mandag 1.11

Sover fint og længe, hjulpet af overgangen til vintertid. Vi får hurtigt og effektivt pakket og ryddet. Tager en sidste kaffe hos Perico. Trine har fået en FB reaktion om at ... havde stambar hos Perico og havde et gruppebillede hængende der. Det er der nu ikke mere. Der er stadig alle helgensaktiviteter. Den lille økologiske har desværre ingen avokadoer, så der må vi skuffe Vicki. Første stop på en fin rasteplads efter Malaga med let servering. Næste stop er Tarifa, hvor vi kører til surferstranden vest for byen. GlædeligTrafalgare gensyn med Victoria og Maria.

Aftenspadseretur i bælgmørke til stranden hvor fyret på Trafalgar flotter sig.

Tirsdag 2.11

Victoria til behandling. Tager mig med til Vejer, hvor jeg lejer cykel og tager den hjem. Frokost på los Pinos, dejlige calamares og squids. Eftermiddagsdrink (kaffer og cognac) på la Dunas med de sjove sten som skræmmer Frida. Jeg har Frida med på strandtur mod fyret.

Onsdag 3.11

Løbetur til strand med for meget lavvande. Cykeltur til Av. de Trafalgar. Vi kører V til behandling i la Muella. Tilbage til Vejer, parkerer i parkeringshuset. Kaffe på fontænepladsen. Nedtur gennem parkeringskælderen og vildere ned ad bjerget. Til den italienske restaurant i la Muella. Til Maria for at se på byggeri. Tilbage 18.45

Torsdag 4.11

Pigerne, alle 3, til Vejer. Jeg tager cyklen opad vejen til Barbate, ind ved Traktørstedet los Majales. Op til tårnet, hen til udsigten og på hoved og røv ned ad sandskrænten til skovvejen . Rundt ad den  og til bage i Meco og hjem. (Ruten) Nyder solen i liggestolen mens jeg venter pp pigerne. Vi har en bestilling på Casa Juan  til tun i El Palmar. Virkelig delikat. Vi er sammen med Maria og går langs stranden til hendes shop og får kaffe på restauranten El Cartero, som vi husker fra sidst. Hjemme halv syv.

Fredag 5.11

På cykel til Conil (modvind lidt op ad bakke, 45 min). Kaffe på baren Feduchy. Lille Rundtur i den kønne livlige by i solskinnet. Hjemtur (medvind, lidt ned ad bakke, 30 min). Eftermiddagstur til Trafalgar med strandtur, skallesamling og fladbad. Indkøb, vand og "cognac". Simpel aftensmad, kyllingeret.

Lørdag 6.11

Afsted på cykel 9.15, ankomst butikken i Vejer 10.45. Hentes på den nederste parkeringsplads og så går turen til Bolonia. Strandtur med det hele. Over bjerget til El Mirlo. Udsigt og oksekød. Sammen med Maria også til cafeen med sol, el kapitan i Barbate.

Søndag 7.11

Formiddagstur  til strandden og videre til fyret. Jeg i løb, de andre i bil og videre til fods.

Frokost på Levante blandt andet med pizza med nutella, ellers glimrende. Eftermiddagstur til Marias byggeplads, jeg i en løbetur på 5 km.

Mandag 8.11

Pakning nok engang. Afgang før 10, første stop Arcos, med bytur, meget let  (og skuffende ) frokost midt i byen, hos Don Fernando,Vi er lidt trætte da vi er tilbage i parkeringshuset efter endnu et pitstop med øl og kaffe. Så går turen op i højderne til den dejlige hytte, som vi falder for med det samme. Også for landskabet og de umiddelbare omgivelser som er en olivenplantage. Opvarmningsforholdene er dog problematiske med kulde forneden og hede på hemsen. Poolen bliver anvendt efter fortjeneste. Jeg nyder livet ved poolen mens de andre tager til den nærliggende landsby El Gastor for at handle.De må dog tilbringe en underholdende ventetime inden butikkerne åbner. Ruten

Tirsdag 9.11

Der ventes endnu en begivenhedsrig dag med flotte steder, der tager luften fra os. Dæmningen op til Zahara. En fantastisk parkering efter en drabelig biltur gennem de smalle gader. Trine og jeg og Frida tager turen op til borgen og kig ned på kirkepladsen hvor Victoria og Stina sidder og nyder livet. Fortsættelsen går op gennem højderne, 1450 meter med formidable views, et af dem fra en udsigtsplads hvortil der er en trappeopgang.

Deet forventede højdepunkt er Grazalema.  En fin parkering midt i  byen, tæt på torvet. Vi tager frokost ned ad et par gader hos Bar la Posadilla. Hjem gennem El Gastor, hvor Frida og jeg står af og tager resten som gåtur hjem, hvor Frida får lov at bestemme tempo og aktivitet. Resten af eftermiddagen er ved poolen. Victoria og Trine laver en meget skøn kyllingesuppe. Aftenbad. Onkel Frank kommer og viser sin fine olie. Inden længe har Victoria bestil 20 liter sendt til Danmarik!!

Onsdag 10.11

Vi skal ende i lufthavnen i Malaga. Det bliver over den utrolige by Setenil med husene bygget ind i klipperne. Parkeringshus, rundtur, dejlig skinkesandwich med tomat og olie, på Bar Frasquito. Indkøb af skinke og ost i  den helt rigtige butik.

Den spændende nedkørsel forbi Ronda til Marbella, til golfhotellet Greenlife, hvor Trine og Victoria har lejet en skøn lejlighed for en nat. Vi har swimmingpoolen for os selv.Taxa til lufthavnen ankomst  ca. 18.30 vi ved allerede at flyet er forsinket en halv time. Så vi har en fire timers ophold. Det går meget nemt med organisering af bagagen og indcheckning og security. Og så indretter vi os. Fine stole, passende fortæring. Forsinkelsen bliver til en time. Flyet er helt fyldt. Vinduesplads og midterplads. Den tredje på rækken er heldigvis gemytlig. Bagagen er ret forsinket. Bilen findes i P7 med overraskende besvær. Hjemme ved døren 3.33. Udpakning. Der er heldigvis lige gjort rent og Lissen og Erik har stillet gaver for deres brug.

Så sover vi også godt.

Vandreture på Cap de Bavaria

Rundturen i Andalusien

Cykleturene omkring Vejer.

Hjem fra Vejer.  Til Canos de Meca og hjem. Til Torre de Meca og tilbage. Til Conil og tilbage. Tilbage til Vejer.

Ture på Migjorn

Den lille bådeplads vedTorrent de s'Alga. Cykel til og fra. Bil til og fra med omvej. Spadseretur omkring.

Sa Platgeta. Løbetur med en tur i juglen.

Badepladsen ved Mal Pas. Cykel frem og tilbage

Stranden ved Sa Platgeta. Cykel medsmut på hver en stikvej.

Vandretur hjem fra Sa Platgeta, først på klipperne of fra bådepladsen ad vejene.